آنچه انتظار شماست... مهندس سيد بهزاد روضاتي شماره نظام مهندسي: 0409713852

محل لوگو
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

برندسازي در محصولات كشاورزي


برندسازی در محصولات کشاورزی

مقدمه:
در روزگاری زندگی می کنیم که مفهوم جهانی شدن را بیش از گذشته حس می کنیم .برنج هندی می خوریم، از ظروف ایتالیایی استفاده می کنیم، لباس ترک می پوشیم، با تلفن آمریکایی صحبت می کنیم، کفش چینی به پا می کنیم و اتومبیل کره ای سوار می شویم. در این میانه برای این که ما هم به عنوان کشوری به نام ایران نقشی به جز مصرف کردن داشته باشیم باید در زمینه تولید محصول، بازاریابی و برندسازی کاری کنیم. در بعضی مواقع گام تولید را خوب بر می داریم، اما چون بازاریابی و برندسازی را درست انجام نمی دهیم و برایش هزینه
نمی کنیم، یا شکست می خوریم یا محتاج دیگران می شویم .

امروزه تعاریف بسیار زیادی برای برند وجود دارد اما وقتی اکثر تعاریف برند را جمع و دسته بندی کنیم به یک نکته مهم برمی خوریم. تمامی تعاریف برند به یکی از این دو دسته تعلق دارند :
دسته اول تعاریفی هستند که بیشتر بر کارکرد برند تاکید دارند و در راس آنها تعریف انجمن بازاریابی آمریکا قرار می گیرد. طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند عبارت است از:" نام، واژه یا علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از تمامی این عناصر که به منظور شناسائی کالاها و خدمات یک فروشنده (یا گروهی از فروشندگان) با هدف ایجاد
تمایز در عرصه رقابت مورد استفاده قرار می گیرد." این همان مفهوم قدیمی و کاربردی برند است .
دسته دوم تعاریف بیشتر بر ذهنیت و احساس مخاطب تاکید دارند. این دسته از تعاریف برای ایجاد ارتباطات برند مفید هستند. نمونه ای از این نوع تعاریف از مارتی نیومایر:"برند ذهنیت، احساس باطنی و درونی شخص درباره یک محصول، خدمت یا شرکت است ".


 

 

گام های ساخت برند
1)انجام تحقیقات، ایجاد جایگاه و طراحی هویت برند بر مبنای ایجاد تمایز
2)تولید یا توسعه محصول، مدیریت منابع انسانی(خدمات محصول) و قیمت گذاری محصول بر مبنای هویت برند
3)خلق مفاهیم تبلیغاتی با توجه به هویت و اهداف برند و معرفی آن از طریق رسانه ها 4)برنامه های ترویج فروش بر مبنای هویت برند 5)انجام توزیع متناسب با جایگاه و هویت برند 6)ایجاد، حفظ و توسعه وفاداری در مشتری و استفاده از رویه های جدید مصرف 7)سودآوری برند و برنامه های مربوط به آینده(نزدیک و دور)

 




 

پیشنهادات در برندسازی محصولات کشاورزی
1)برگزاری نمایشگاه های بین المللی : هر کشور و منطقه جغرافیایی به جهت برخورداری از اقلیم خاصی که بر آن منطقه حاکم است، امکان پرورش محصولات خاصی را دارا می باشد. به عنوان مثال کشورمان ایران، در زمینه تولید پسته و زعفران و صادر نمودن این محصولات به سایر کشورها، در جهان پیشرو می باشد. برگزاری نمایشگاه های بین المللی در حوزه کشاورزی، می تواند در زمینه برندسازی محصولات
کشاورزی بسیار مؤثر واقع شود.
2) استفاده از بسته بندی های منحصر به فرد : یکی از نکاتی که در برندسازی محصولات کشاورزی می بایست مورد توجه تولید کنندگان محصولات کشاورزی قرار گیرد، توجه به چگونگی بسته بندی
محصولات کشاورزی و نحوه عرضه این محصولات به بازار می باشد.

 

3)استفاده از بذرهای اصلاح شده : از دیگر مواردی که در برندسازی محصولات کشاورزی نقش بسزایی ایفا می نماید، استفاده از بذرهایی است که اصلاح نژاد شده باشند. اصلاح نژاد بذرها می تواند منجر به ارتقاء کیفیت محصولات تولید شده گشته و بر فروش بیشتر
محصولات کشاورزی مؤثر واقع گردد.
4) دقت در عملیات برداشت و توجه به ظاهر محصول و تاثیر آن در بازار پسندی
5) سیستم حمل و نقل و نگهداری مناسب به جهت فسادپذیری محصولات کشاورزی





نتیجه گیری :
امروزه برند یا نام تجاری سرمایه بسیاری از کسب و کارها محسوب می شود و تبلیغات هم به عنوان یک عامل موثر بر وفاداری برند در نظر گرفته می شود. یکی از زمینه های ثبات برند ایجاد وفاداری در اذهان و افراد است.
عوامل موثر در ماندگاری برند:
- توجه به سلیقه مخاطب و مشتری - ایجاد تنوع همراه با حفظ کیفیت - تبلیغات

نويسنده: مهندس سيد بهزاد روضاتي- كارشناس ارشد كشاورزي

انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

استان اصفهان

كلينيك تخصصي كشاورزي فدك فارمر

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما